11/12/2010

kde jsou velké kapely?

poslední dobou se zamýšlím nad jednou věcí, a to: proč v dnešní době (dejme to mu od 2000) nevznikají žádné přelomové velké úspěšné kapely, po terých by slintaly DAVY?
Je tu dle mě najednou milion malých milých alternativních kapel, jejichž počtu bychom se nikdy nedopočítali, jsou na internetu, volně ke stažení, přesto je zná jen zlomek lidí. přehlceno?
jasně, že když jdu na koncert, jsem radši, když je to komornější, než být namačkaná mezi milionem lidma, abych viděla kousek ruky, či lépe hlavu briana molko.

chci říct, že moje generace může žít vyloženě z obrovských jmen (např. pink floyd, pixies, joy division, rhchp, muse atd atd), ale sama žádné nezplodí. nebo se mýlím?
ok, máme tu lady gaga, máme tu the xx (, o kterých bych se ale ještě bála hovořit jako o velké kapele...), máme tu ... hm, už mě nic nenapadá.

samozřejmě má každý 'svoje' velké kapely, které mají obrovské místo v jeho životě (alespoň přechodně), ale jsou 'objektivně velké'?

vyveďte mě z omylu, řekněte, co si myslíte a diskutujme, protože na tohle bude určitě spousta názorů a jiných úhlů pohledu.

7 komentářů:

  1. přemítám nad tím, že všechny velké kapely přinesly ve své době něco nového, co je dejme tomu charakterizuje dodnes. ale lze dnes ještě přijít s něčím novým? mám pocit že už tu všechno bylo (snad i ta lady gaga)

    OdpovědětVymazat
  2. sympatizuji s " lépe hlavu briana molko. " :)))

    hm, každopádně.. souhlasím s Tebou. Já myslím, že pár kapel nebo různých projektů by se našlo, ale nic nebude mít na placebo/Radiohead/muse/joydivision/beatles apd:.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem ráda, že už nevznikají žádné megaslavné kapely, které zná celý svět a všichni je milují..a můj důvod je značně sobecký...protože nesnáším, když se něco líbí tolika lidem, že to hrají v rádiu dvakrát každou hodinu, děcka si to pouští z mobilu na ulici a je mánie, protože pak mě to dost omrzí..ani sebelepší písničku nedokážu poslouchat dvecetkrát denně.

    OdpovědětVymazat
  4. neřekla bych, že the xx jsou nějaká kultovní kapela téhle doby. A naopak se musím přiznat, že mi je milejší být v malém klubu, ve kterém hraje celkem neznámá kapela, nezmedializovaná, a hraje sakra dobře. A takových znám celkem dost.

    OdpovědětVymazat
  5. Jéj, super zaujímavý post. Podľa mňa, v súčasnej situácii hudobného trhu je vznik mega obrovskej a úspešnej kapely ťažký, takmer nemožný. Odôvodňujem si to nasledovne:

    1. Moderná doba so sebou priniesla sociálne siete, myspace, youtube.. všetko je prístupné všetkým čím sa ľudia na jednej strane ľahšie zviditeľnia, ale na strane druhej je ťažké sa v tej konkurencii dostať do popredia.

    2. Súčasná doba nepraje ikonám. V minulosti vznikali veľké kapely, ktoré počúval úplne každý, obliekal sa podľa nich, boli to idoly. V oblasti módy či filmu detto. Nebolo zrejme veľa kvalitných jedincov a keď sa nejaký vyskytol, uznával ho celý svet. Abba, Queen, Audrey Hepburn, Dior, Andy Warhol. V súčasnosti je takmer nemožné stať sa celosvetovo uznávanou ikonou. Je tu príliš veľa talentovaných ľudí, príliš silná konkurencia, je veľmi ťažké sa odlíšiť. Prikladám to faktu, že v minulosti nebol svet taký rôznorodý ako teraz.. ak vtedy bol niekto o niečo iný a lepši ako ostatný, stal sa verejne uznávaným. V súčasnosti je tu strašne veľká rôznorodosť v podobe desiatok hudobných štýlov, je ťažké dosiahnuť, aby niekoho uznávala masa.

    3. Cyber space zabíja predajnosť hudobných nosičov. Každý si sťahuje z netu mp3, nikto nekupuje CDs alebo platne ako v minulosti. Veľa hudobníkov má problém sa s hudbou uživiť, žijú len z koncertov a tantiém. V súčasnosti je omnoho ťažie sa s hudbou uživiť.

    Hmmm.. tak si to vysvetľujem ja. Napadá vás ešte niečo?

    OdpovědětVymazat
  6. Eva: dovolte drobnou polemiku
    1) sociální sítě jsou tu právě proto, aby se lidi mohli pochlubit tím, co jsou zač a co umí. To je právě největší výhoda, co se týče jakéhokoli druhu umění. Tím, že je informace volně rozšiřitelná a každému dostupná je jasné, že křivka "balastu" strmě vystřelila, protože ne každý měl tehdy byť na aparaturu, natož na udělání nahrávky. Dneska máme v notebooku mikrofon všichni...
    2)Současná doba nepřeje ikonám? myslím, že je to stejné jako s četností sociálních sítí, jsou tu a je jich víc, ikony nemizí, ikony jsou jen nahrazovány jinými ikonami, á propos - co je špatného na tom, že něco hrají v rádiu 2x za hodinu atd. atd.? cožpak lid nemá právo na chléb a hry? v zásadě se mi ta snaha o co nejrazantnější odlišnost už příčí v krku, protože to zase vede k témuž, k jednotě a zase všichni ti, kteří udělali krok stranou potkají ty samé, kteří udělali ten samý krok, alternativa produkuje mainstream a ten zase alternativu a tak stále do nekonečna
    3)myslím, že s uživením se hudbou je to dnes stejné, ne li lehčí, protože vstupní náklady jsou menší... a to, že se neprodávají hudební média...? stejně se šíří, takže dnes umělec je odkázán spíše na živé hraní... a to taky nejni špatně... toť celé ode mě
    veris: myslíš jako generace 20 letejch? to by musel bejt jen neopunk... a kdo zplodil slávu např. MUSE? právě "naše" generace, ne čtyřicátníci... vím, že se tu nefandí hip-hopu, ale tam je právě nejvíc mladách "starzzZ"

    OdpovědětVymazat
  7. antifashionisto: ty kapely, co jsem vyjmenovala do zavorky, jsem myslela, ze vznikly davno pred 2000 a my v podstate slysime meco, co nevyprodukovala ta nase generace, ze samotni clenove jsou uz minimalne tricatnici, ctyricatnici, ale kdyz se nad tim zamyslim, je mozne, ze ty kapely slavily uspesnost daleko pozdej, leta po vzniku.
    mladych hiphopovych "starz, ktere nepadaji do kanalu je malo...aktualne se mluvi o 'bozskem káneti westovi' viz novy Respekt. nejak tomu neholduju a divim se, co zpusobilo takovy extremni prevrat, ze napr pitchfork oznacil kanyeho novou desku jako desku roku.

    OdpovědětVymazat